salam

kisah wanita sufi yg disayangi oleh Allah diteruskan lagi,

Setelah didengar oleh Rabiatul suara tersebut lantas dirinya menjadi bersemangat kembali...
dia terus pulang ke rumah tuannya dan melakukan tugas2nya spt biasa.

Setiap hari Rabi'ah akan berpuasa dan mengabdikan diri kpd Allah dan melakukan solat malam dan berdoa sepanjang malam tanpa rasa jemu.

Pada suatu mlm majikannya terjaga dr tidurnya dan terdengar doa Rabi'ah.

''Ya Allah, Engkau tahu hasrat hatiku hanyalah untuk mematuhi perintah-Mu dan mengabdiakn diri kpd-Mu. Jika aku dpt mengubah nasib driku ini nescaya aku tidak akan pernah berehat walau sebentar pun untuk beribadat kpd-Mu. namun Kau telah tentukan nasibku utk berada di bwah kuasaan seorg hamba-Mu...

Mata tuannya tiba2 terbelalak bukan krana mendgr doa tersebut shj tetapi apabila melihat terdpt suatu lampu kaca yg tergantung tanpa ada rantai atau tali yg berada diatas kepala Rabi'ah dan menerangi sluruh tmpt. kmudian tuannya duduk dan menyaksikan perkara ajaib itu hingga fajar menyinsing.

Pada paginya tuan Rabi'ah trus membebaskan Rabi'ah dari mnjadi hambanya dan menyediakan keperluan yg dikehendaki oleh Rabi'ah utk meneruskan perjalanannya utk menunaikan umrah di Makkah dan sterusnya pulang ke tmpt asalnya.

Dlam perjalanan ditengah padang pasir tiba2 dia diuji lagi apabila mknann bekalannya habis dan binatang tunggangannya mati tiba2. dai merasa sngat sdih kerana dirinya keseorang lagi namun dia tahi dia x keseorangan pd masa itu kerna Allah sentiasa bersamanya. Dia berdoa kpd Allah dan kmudian binatag tunggangannya yg mati itu hidup kembali.

Kemudian Rabi'ah meneruskan perjalanannya hingga sampai ketmpt tujuannya dengan berpandukan petunjuk yg diberikan oleh Allah melalui naluri hatinya.

Selepas itu terdapt banyak lagi kisah menarik yg berlaku dlm hidup Rabi'ah yg membuktikan kasih syg Rabi'ah hnya pd Allah dan menunjukkan yg Allah menyayangi Rabi'ah jg.

Subhanallah......

Cinta Rabi'ah hanya diserahkan kpd Allah dan dia tidak pernah berkahwin wlaupun pernah dilamar oleh seorg ulamak yg terkemuka iaitu Imam Hasan al-basri kerana dia takut jika dia serahkan sdikit cintanya pd manusia dia takut dia akn terlalai untuk memberikan sepenuh cintanya pd Allah.

lihatlah betapa cintanya Rabi'ah kpd Allah sehingga bimbang akan tkut dirinya terlalai utk mencintai dan mengingati Allah wlau sebentar...tp bagaimana dgn kita???

tepuk dada tanya iman dihati...

kesusahan sebenarnya bukan tanda Allah x sygkan kita tapi tanda Allah terlalu sygkan kita dan tidak mahu kita lalai dan leka dgn nikmat di dunia yg smentara...

lihatlah Rabi'ah cintanya Allah kpdnya sehingga semua kesusahan diberikan oleh Allah utk Rabi'ah merasainya agar cinta dan keimanan Rabi'ah kpd-Nya semakin bertambah...

Subhanallah....

Renung2kanlah smoga kesusahan dan musibah yg kita hadapi yg amat sdikit berbanding dgn Rabi'ah dpt kita tempuh dgn hati yg redha dan mengharap pertolongan-Nya shj slps berusha....

anafakirilallah...



This entry was posted on 4:46 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 komentar: